20 May 2010

terseyum sendiri (^_^)



salamun'alaik..
dh lama xpost kt blog nie..
huhu rindu plak nk post.. hari ni ingat nak cita sikit pengalaman jadi faci budak sekolah rendah..
Alhamdulillah, Allah masih lagi bagi peluang untuk bersama-sama dengan adik-adik sekolah cahaya ummi..
hehehe
hm.. kalau ingatkan balik kenangan, kompem senyum sorang-sorang.. bukan gila, tapi lucu bila teringat balik.. hehe..
Sebelum ni pon ada jugak jadi faci di SRA Uthmaniah, pengalaman menarik jugak kat c2, tp kat SRA Uthmaniah, peserta just adik-adik tahun 5 & 6, kira pra matang jugakla,, tp bila sampai ja kat SRA Cahaya Ummi, barula tau yang adik-adik nie dr tahun 1-6..  MasyaAllah..
PERHATIAN! PERHATIAN! PERHATIAN!
rasanya dh xlarat dh sebut perkataan nie.. adoi..
Hmm tapi ni la yang dikatakan pengorbanan.. ingat senang ka nk jaga berpuluh budak?
susah tu.. tambah-tambah tahun 1& 2.. dengan nk menangisnya, nk berlarinya, nk mainnya, nk makannya...
TAPI..
inilah pengalamn yang diri ini nk cari,
pengalamn sebagai seorang pendidik..
merasai bagaimana rasanya jd seorang pendidik..
teringat kata-kata seorang guru di situ
" adik, semua orang sanggup jadi pengajar, tapi tak semua sanggup jadi pendidik"
kata-kata ini kuambil sebagai cabaran untuk diriku,
aku harap,
pengalaman dahulu mengajar aku untuk lebih mengenali adik-adik...
untuk mendidik mereka, aku perlu meletakkan diri aku ditempat mereka,
supaya aku tahu bagaimana cara untuk aku mendidik dalam masa yang sama menjadi sahabat mereka...
(tiba-tiba teringat kisah dulu plak..hehe)
Hmm..
teringat kat sorang adik nie, tahun 1..
masa tu tengah lukis eben ng rama2 kat diorang..
tiba2 dy datang.
"cikgu..cikgu.. nk baring la.. ngantok nie..."
hehe.. aku tergelak sendiri..
jujurnya kanak-kanak.. tengah-tengah program pon datang cakap dy nganton..
dan terus baring.. xckp bnyk dh..hehe
hmm.. kalo nk crita memang xabes la post kali ni..
hehe
hmm.. stakat nie la y nk dikongsi..
harap-harap program lepas nie bagi lagi bnyk pengalamna bermakna.. insyaAllah

p/s: sekarang tengah tulis pon masih senyum lagi..huhu =)

0 comments: